8 réflexions au sujet de « Ecart entre Brent et WTI depuis 1987 »

  • 16 février 2011 à 16 h 05 min
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    “On assiste déjà à des mouvements d’ampleur autour du pétrole puisque les Etats-Unis s’apprêtent à abandonner leur propre indice WTI du cours du pétrole pour se rallier à l’indice européen Brent étrole) auquel l’Arabie saoudite s’est déjà convertie en 2009 en abandonnant le WTI. La divergence des cours entre les deux indices a culminé avec la crise égyptienne. Nous revenons sur la question pétrolière dans un autre chapitre de ce numéro du GEAB. Source : Bloomberg 10/02/2011”

  • 17 février 2011 à 8 h 51 min
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    POur Christophe, la suprématie dollar sera vraiment derrière nous lorsqu’en effet, nous pourrons acheter du pétrole hors dollar.L’Iran était prêt.Est ce que d’autres feront le pas ?

  • 17 février 2011 à 15 h 36 min
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    Le WTI – ou ” light sweet crude oil”, léger avec peu de soufre n’est pas meilleur que le Brent. Chaque pétrole a ses spécificités moléculaires. Le Brent est à peine plus lourd que le WTI. Il s’appelle ainsi parce qu’il porte le nom du gisement au large d’Aberdeen en Ecosse, alors que le WTI signifie “West Texas Intermediate” et spécifique des puits américains. Le Brent est plus facile à acheminer en Europe que de faire parvenir le brut du Moyen-Orient ou d’Afrique aux USA. L’affaire égyptienne donne une autre vision à ce transport qui coûte plus cher. Le Brent est un mélange de pétrole en provenance d’une quinzaine de champs de la mer du Nord, un peu moins léger que le WTI, mais reste d’excellente qualité. Et il est coté sur l’ICE à Londres.

    Il y a aussi l’OPEC Basket Price, moins connu, et suivi par le brut de l’OPEP. Son prix correspond à la moyenne des cours du pétrole en provenance d’Algérie, d’Indonésie, du Nigeria, d’Arabie Saoudite, du Venezuela et du Mexique. Il contient plus de soufre, donc plus lourd et moins cher.

    Un contrat à terme sur le brut sur le marché à terme débouche in fine sur une livraison physique. Donc, pour le WTI coté à New York, toutes les livraisons physiques atterrissent au même endroit, à Cushing au fin fond de l’Oklahoma. Or depuis quelques mois les stocks là-bas s’accumulent faute de demande/consommation. Faute de demande, les cours baissent. Le stock de Cushing est plein à craquer: 33 millions de barils y sont entassés et 2 millions n’ont pu être stockés faute de place!

    Cushing est un endroit totalement isolé! Il faut donc attendre que la consommation reparte et que les raffineurs soient enclins à venir se réapprovisionner en brut là-bas. Belle preuve que l’économie américaine va plus mal qu’annoncé!

    Le WTI et ses stocks de Cushing ne sont pas représentatifs du cours mondial du pétrole, et donc du marché de l’offre et la demande. Le prix du Brent stocké à Sullom Voe en Grande-Bretagne est plus représentatif.

    A qui profite le crime christophe? Toujours aux mêmes! Aux américains! Et aux “sept glorieuses” pour un profit rapide et spéculatif!

    Quand les stocks de Cushing auront baissé, le prix du Brent et du WTI se rapprocheront. Voilà l’explication(?) de l’abandon du WTI car le Brent est plus représentatif du pétrole international. 🙂

  • 18 février 2011 à 9 h 47 min
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    Jeudi 17 février 2011 :

    Après la Grèce, après l’Irlande, c’est au tour du Portugal.

    En avril 2011, l’Etat portugais devra être sauvé par l’Union Européenne et par le Fonds Monétaire International.

    Portugal seen taking bailout by April – euro zone source.

    European Union member states are increasingly concerned about Portugal’s ability to fund itself in financial markets and believe Lisbon will have to seek a bailout by April, a euro zone source said on Thursday.

    The EU has a rescue plan ready for Portugal, but it is dependent on Lisbon asking for the aid and making that request to both the EU and the International Monetary Fund. Portugal remains adamantly opposed to asking for assistance.

    “Portugal is drowning. It’s not going to be able to hold on beyond the end of March,” the euro zone source said. “That’s already understood to be the case in financial markets, but now it’s also understood among (EU) finance ministers.”

    http://www.reuters.com/article/2011/02/17/eu-portugal-aid-idUSBRU01131920110217

  • 18 février 2011 à 14 h 38 min
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    L’abandon prochain du WTI (information confirmée par une autre source) signifie-t-il que les dérivés risquent de disparaitre et qu’il faut en sortir d’urgence ? (par ex.ETF USO)

  • 18 février 2011 à 16 h 20 min
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    Le marché “des produits dérivés” est le marché le plus spéculatif. Ce n’est pas un marché d’actifs. La détention d’une option ne vous donne pas droit au dividende ou au droit de vote comme pour “le marché actions”. Il est utile pour obtenir “l’efet levier”. Les warrants sont des valeurs mobilières, le MONEP, le marché des options. Le MATIF spécule sur les évolutions du CAC40. ETF USO pourrait disparaître et renaître sous forme de dérivé du… BRENT!! Enfin je crois! Olivier pourrait nous éclairer! 🙂

  • 23 février 2011 à 16 h 13 min
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    Divergence puts oil traders on different track
    By Gregory Meyer in New York

    Published: February 10 2011 21:16 | Last updated: February 10 2011 21:16

    Every day a freight train lumbers a thousand miles from one remote US town to another, bearing cargoes that are
    reshaping the global oil market.
    Each train hauls 72,000 barrels of crude from Stanley, North Dakota to a depot near Cushing, Oklahoma, where
    benchmark US oil prices are set.
    This scene, a throwback in an age of pipelines, shows how quickly the dynamics of oil trading can change. In just
    two years, North Dakota has doubled production to become the US’s fourth-largest producing state, forcing oil
    companies to hire trains to move what they cannot squeeze into pipes.
    The surge in inflows from North Dakota, as well as neighbouring Canada, has swelled oil stocks at Cushing, the
    delivery point for West Texas Intermediate on the Nymex exchange, the world’s most widely traded oil futures.
    But as these crude inventories have risen, the price of WTI, Nymex’s flagship contract, has weakened
    substantially compared to crudes of comparable quality, such as Light Louisiana Sweet and Brent, the North Sea
    benchmark.
    On Thursday Brent’s premium over WTI reached a record of more than $16 a barrel. That divergence is
    wreaking havoc among energy investors and traders. It has already prompted Saudi Arabia two years ago to drop
    WTI as its benchmark for pricing oil to customers in the US.
    Indeed, dispatches at the time from the US embassy in Riyadh, obtained by the website WikiLeaks, quoted Prince
    Abdulaziz, Saudi’s deputy oil minister, describing the WTI market as “too much like gambling”. According to the
    cables, Saudi officials explained to US diplomats that the shift to a new benchmark would leave the kingdom “less
    subject to speculative price swings”.
    The disparities between WTI and other crudes are complicating everything from the hedging of energy costs to
    investing in commodities.
    Valero, the largest independent US refiner, has admitted it had “underestimated” the price spread, saying WTI has
    “almost become irrelevant” as a benchmark. Commodity index investors, with $42bn bet on WTI, have also been
    affected: while Brent is up 5.6 per cent over the past month, the Texas blend has declined 2.1 per cent.
    The problem for Cushing, known as the “pipeline crossroads of the world”, is that it
    has no major pipelines to evacuate oil beyond nearby refineries. So stocks in the
    town’s tanks have risen to a record 38.3m barrels. This glut will probably worsen
    when a new pipeline extension adds 155,000 barrels a day from Canada.
    The trains are adding to the surplus. Drillers in North Dakota have used new
    technology to tap the oil-drenched Bakken geological formation. The state’s
    production has since reached a record 355,000 b/d in November, double the 2008
    average. That bonanza has boosted oil supplies in the midwest region around
    Cushing to the highest in three decades, even as local refinery demand has
    remained roughly steady.

    The North Dakota oil is “light,” meaning that it yields more highly valued gasoline than “heavier” oils. “Our
    marketing guy calls it Gucci crude,” says John Kelso of Whiting Petroleum, the second-largest oil producer in
    North Dakota. But this “Gucci” oil also happens to cost about $4 less than WTI, according to Platts, the energy and
    metals information service.
    Traders have been mixing it with other types of crude inside some of Cushing’s 55m barrels worth of tanks and
    creating a blend that can be delivered against WTI contracts. Many traders have been storing the oil for months,
    too, a profitable business because spot WTI prices are lower than those for future delivery.
    Philip Verleger, an energy economist, says those with access to cheap financing and Cushing’s tanks can “lock in
    an annual risk-free return of almost 100 per cent”.
    But there are signs this pattern will reverse. Valero said it has been “running as much WTI as we can” in some
    refineries, helping to temper the Cushing stocks rise. Traders have begun to bypass Cushing by placing oil on
    trains headed to Gulf of Mexico hubs such as Saint James, Louisiana, where prices are higher, says Denis Smith
    of BNSF Railway.
    Pipeline companies are responding with projects on the drawing board to connect Cushing to Gulf Coast markets.
    But these projects will take years to develop. The wide spreads may persist for a while yet.

  • 23 février 2011 à 16 h 14 min
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    L’article ci-dessous est extrait fu site FT.com

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